Spitalul fusese fondat de Safta Brâncoveanu şi era o pisanie în hol care spunea că:
“Se face acest spital pentru săraci şi de moarte năpraznică în zi de Crăciun să moară cel care se va atinge de acest spital”.
P.S. Tu n-ai cum să ţi-l mai aminteşti, Bogule!... Prea a trecut timpul... Era cam (multişor) peste drum de "Unirea"...
Incredibil... şi unde spuneţi că era acest spital?
Andreea Pajor
Peste drum (cam lung - 300 - 400 de metri) de magazinul "Unirea", în prelungirea bd. G.Coşbuc (nu ştiu cum îi zice acum)..., cruce cu bd. Unirii (???). În faţa lui era un refugiu de staţie de tramvai... Între clădirile de pe malul Dâmboviţei, doar Tribunalul, pe vremea aceea, mă impresiona la fel de mult! Tribunalul a rămas, Brâncovenescul a căzut!...
Addenda:
Mulțumesc, http://us-mg6.mail.yahoo.com/neo/launch?.rand=2v8v4tefsucmd#mail
Viaţa
 ei a fost mereu o rană deschisă şi destinul, un lung blestem. A trăit 
mari dureri şi a trecut prin umilinţe greu de închipuit, pentru ca 
într-un târziu, descoperind iertarea şi mila creştină, să dăruiască 
oamenilor un spital, o şcoală şi cea mai frumoasă biserică din 
Bucureşti: Domniţa Bălaşa. 
Fiică
 a domnitorului cel Sfânt, Constantin Brâncoveanu, Domniţa Bălaşa stă 
ascunsă în spatele unui brâu înalt de blocuri cernite. Stă şi îşi spune
 povestea mistuitoarelor ei tristeţi - tăcută şi împietrită de durere.
 Dârză ca toţi cei din neamul Brâncovenilor, Bălaşa continuă să ne 
privească de la înălţimea soclului ridicat de Karl Storck, singurul 
pământean în stare să-i surprindă resemnarea princiară a ochilor ei 
adânci şi nostalgici, de om născut parcă anume să sufere toată viaţa. 
Om demn şi integru. Om al mântuirii, ce va fi biruit într-un târziu şi 
teama, şi slăbiciunea de a nu avea dreptul să fie slab niciodată.
Paştele însângerat.
 Rar întâlneşti o poveste mai amară şi mai plină de ciudăţenii ca cea a 
Bălaşei. Ceva s-a arătat a fi împotriva ei de la bun început - poate 
căsătoria impusă de părinţi, când nu avea nici 15 ani; poate insistenţa 
familiei de a pleca, încărcată cu giuvaere şi bani mulţi la Stambul, 
pentru a pregăti nunta fratelui său, cu fiica lui Antioh Cantemir. 
Oricum, semne de luare-aminte au fost, dar nimeni nu le-a luat în 
seamă: nici că o cometă a traversat cerul Valahiei trei nopţi la rând; 
nici că la nunta Bălaşei a fost adus un cocoş fript întreg, cu tot cu 
pene pe el, iar cineva dintre rudele mirilor s-a ascuns sub masă şi a 
început a cânta "cucuriguuuu", fără să ştie că asta însemna ghinion şi 
piază
 rea asupra familiei şi a
 celor prezenţi. Întâmplare sau nu, imediat
 după nuntă, fiica cea mare a lui Constantin Brâncoveanu, Stanca, s-a 
îmbolnăvit grav. În câteva ore, era deja în agonie, începând să aiureze 
că-l vede pe Brâncoveanu în lanţuri, pe drumul spre Stambul, în timp ce
 familia lui e decapitată rând pe rând. Nimeni nu a vrut să asculte sau 
să ia în seamă vedenia fetei. O săptămână mai târziu, în chiar Săptamâna
 Patimilor, Mustafa Aga, trimisul sultanului la Bucureşti, intra în 
Palatul Domnesc, cu eşarfa neagră a morţii în mână. Soarta lui 
Constantin Brancoveanu şi a familiei era pecetluită la modul cel mai 
tragic cu putinţă.|  | 
| Tablou votiv înfaţişându-l pe Constantin Brâncoveanu, împreună cu soţia, Marica, şi copiii lor, de la Mânăstirea Hurez | 
Aşa cum stă ascunsă între blocurile de pe cheiul Dâmboviţei, biserica Domniţa Bălaşa
 e frumoasă şi plină de nostalgii, ca o zi minunată de toamnă. O zi 
păstoasă şi bine pârguită. O zi de echilibru plenar, cu un soare galben
 ca mierea, ce se strecoară prin filtrul superbelor vitralii neoclasice,
 plasate chiar în punctul în care lumina răsare şi apune zi de zi. Nimic
 nu transpare din drama Domniţei, care se afla la Stambul, fără să ştie
 că tatăl şi fraţii ei erau la doar câteva străzi distanţă, torturaţi şi
 ucişi unul sub privirea celuilalt, în ordinea crescătoare a vârstei şi a
 rangului domnesc, într-o succesiune dramatică, apăsătoare şi fără de 
sfârşit. A doua zi, va veni rândul ei să fie închisă cu lanţuri la 
picioare,
 în Ceauş Emini, temniţa femeilor, pentru a mărturisi ce comoară a mai 
ascuns, în afara celor 100 de pungi cu galbeni şi juvaere găsite asupra 
ei. Nu e greu de imaginat durerea Domniţei; uluiala şi neputinţa de a 
înţelege coşmarul prin care trecea. Într-un târziu, va fi aruncată în 
aceeaşi celulă şi mama ei, Doamna Marica, de la care va afla despre 
drumul durerii, făcut de Brâncoveni până la Stambul, aşa cum va afla 
întreaga oroare a decapitării fraţilor şi a iubitului ei tată. Până să 
treacă prin iatacurile Seraiului şi apoi să fie vândută ca roabă în 
Caucaz, Domniţa va mai trăi o ultimă umilinţă - aceea de a vedea pe 
fereastra temniţei, cum trupurile Brâncovenilor erau batjocorite cu 
huiduieli şi râsete, într-o sinistră procesiune purtată pe străzile 
Stambulului. Eliberată într-un târziu din robie, va reveni la 
Bucureşti, dar fără ca liniştea să mai coboare vreodată
 asupra ei.
 Răul fusese deja făcut. Domniţa Bălaşa pierduse tot ce putea fi mai de 
preţ pentru ea: iubirea, inocenţa, duioşia şi, mai ales, încrederea în 
oameni. De acum, nimic nu o mai putea face fericită - nici renumele 
familiei, nici faptul că mama ei va reuşi cu mult zbucium să îngroape 
în pridvorul bisericii "Sf Gheorghe cel Nou", din Bucureşti, 
osemintele martirului domnitor. Domniţa îşi va căuta alinarea în 
singurătatea şi în liniştea paradisiacă a livezii din prundul 
Dâmboviţiei - un loc de grădină, cu flori şi stupi forfotind de 
albine; un loc pe care va ridica pentru sine un paraclis, iar 
pentru oameni, un spital şi un azil de bătrâni - toate pecetluite sub un
 blestem greu, ce va ajunge până spre zilele noastre. Blestem cumplit, 
ca nimeni să nu se atingă în vreun fel de zidurile Spitalului 
Brâncovenesc ori de biserica
 Domniţei, iar de nu va asculta aceasta şi va
 mişca din locul ei măcar o cărămidă, "să fie ucis cu tot neamul lui, 
grabnic şi nemilos, într-o zi de mare sărbătoare", ceea ce s-a şi 
întâmplat în 25 decembrie 1989, cu cei din familia Ceauşescu.
Biserica în care nu s-a slujit nicio înmormântare.Din toată suferinţa Domniţei nu a mai rămas astăzi decât povestea unei vieţi amare şi o biserică răpitor de frumoasă. Cu greu găseşti în Bucureşti o biserică mai elegantă şi mai atent împodobită - în ceea ce priveşte detaliile - ca ea. În fiecare duminică, la aceeaşi oră, neabătut şi spijinit energic în bastonul său cu intarsii de argint, apare epitropul testamentar al bisericii, Constantin Bălăceanu Stolnici. Salutând discret şi înclinând uşor capul în semn de preţuire plină de respect, intră pe uşa din dreapta altarului şi se aşează pe jilţul său pregătit special, pentru a da bineţe Domnului şi a participa în felul său, tăcut şi boieresc, la întreaga coregrafie mistică de dinaintea Sfintelor Daruri. Scaunul din altar este locul lui preferat, locul unde se lasă pătruns de emoţia liturgică a rugăciunilor şi unde gândurile renunţă la goana lor frenetică, pentru a se odihni câteva momente, măcar pentru a admira un cânt sau o icoană a Mântuitorului. Dincolo de gravitatea funcţiei lui de epitrop şi de faptul că e un Brâncovean prin alianţă, Constantin Bălăceanu Stolnici vine la Domniţa Bălaşa cu dragostea şi bucuria primei iubiri. Se simte nespus de bine aici şi îl încântă fiecare amănunt, chiar dacă ochiul descoperă, când şi când, unele mici abateri de la erminia ortodoxă. Dacă îl întrebi ce înseamnă biserica pentru el, academicianul Bălăceanu Stolnici tresare uşor, cade o clipă pe gânduri şi apoi se miră cu blândeţea lui de om subţire şi educat, mărturisind că Domniţa Bălaşa este, în primul rând, o biserică de familie. Dincolo de istoria ei plină de tristeţi şi evenimente nedorite, e biserica de care se simte legat emoţional. E o biserică vie, contradictorie şi greu de descris. O biserică a încercărilor de tot felul, dar şi a liniştirii liturgice - biserică de suflet. Altcumva, nu poţi să-i găseşti niciun cusur.
| Naosul şi catapeteasma bisericii "Domniţa Bălaşa" | 
La
 ea, totul e potrivit şi pe măsură. E mare, dar fără să deranjeze. E 
foarte bizantină, dar are nenumărate elemente occidentale - în special
 vitraliile comandate în Germania, cu stemele Brâncovenilor şi ale
 Ţării Româneşti. Mai sunt şi micile ancadramente gotice sau statuile 
acelea funerare din interior, care nu se potrivesc cu ortodoxia 
tradiţională, dar ce mai contează? Domniţa Bălaşa e foarte bizantină în
 fibra ei lăuntrică, în respiraţia icoanelor şi în muzicalitatea 
zidurilor... În tot Bucureştiul nu găseşti o biserică mai muzicală, mai 
sonoră ca ea. Nu întâmplător, pe aici au trecut mari conducători de 
cor şi mari compozitori de muzică bisericească. Aici a fost corul 
"Carmen" şi tot aici au cântat cei mai mari cântăreţi de la Opera
 Română.
 Dimpreună cu frumosul şi acustica excepţională a
 locului, tradiţia a impus ca la Domniţa Bălaşa să se promoveze 
liturghia somptuoasă şi mai puţin predica savantă. Întâmplător sau nu, 
aici nu au fost niciodată predicatori mari. Au fost însă 
liturghisitori aleşi pentru modul profund în care slujeau. Asta i-a 
atras pe oameni şi a făcut ca Domniţa Bălaşa să devină, încetul cu 
încetul, o biserică de renume, căutată - mondenă chiar. Nu întâmplător,
 în perioada interbelică, marile familii boiereşti ale Bucureştiului 
îşi făceau nunţile şi botezurile în acest loc. Nu întâmplător, la 
Bălaşa nu s-a săvârşit niciodată vreo înmormântare! Biserica Bălaşa a 
fost şi va rămâne pe vecie o biserică de sărbătoare. O biserică a 
cununiei şi a fastului aristocratic. Chiar şi acum e coadă pe lista de
 aşteptare la ceremoniile de nuntă. Chiar şi acum, biserica Domniţei e
 considerată o alegere de bun gust şi de
 rafinament. Fără să ştie prea multă istorie, noua protipendadă 
bucureşteană se include în această tradiţie nobiliară şi de bonton a 
bisericii; tradiţie explicabilă măcar prin faptul că Bălaşa nu a fost 
niciodată parohie, ci un discret paraclis patriarhal, preferat deloc 
întâmplător de mai marii Bisericii noastre: Iustinian şi Teoctist - 
iubitori de linişte, de frumos, de discrete sonorităţi psaltice.   
Părul lung şi alb, de monah ortodox, al Monseniorului Ghika 
| Prinţul Vladimir Ghika | 
 În
 orice anotimp şi moment al zilei, la Domniţa Bălaşa e mereu linişte şi
 lume aleasă - lume care ştie să păstreze cum trebuie rânduiala şi buna 
cuviinţă a sfântului lăcaş. Refugiat pe scaunul lui de epitrop 
testamentar, Constantin Bălăcenu Stolnici surâde mulţumit de eleganţa 
şi frumosul oamenilor veniţi din toate colţurile Bucureştiului. Priveşte
 în jur prin nelipsiţii lui ochelari cu lănţişor de argint, oftează uşor
 şi îşi sprijină o clipă bărbia pe degetele lui reunite nostalgic 
într-un gest de aducere aminte, parcă retrăind vremurile când părinţii 
îl ridicau în braţe să poată săruta icoanele din faţa altarului, iar 
Monseniorul Ghika îl mângâia pe creştet vorbindu-i despre Dumnezeu, cum
 numai
 el putea să vorbească - simplu, interiorizat şi blând, fără a încerca 
vreo clipă să supere sau să facă tulburări prozelitiste. Acelaşi 
Vladimir Ghika, pe care Bălăceanu Stolnici l-a avut mentor în 
copilărie şi apoi îl va reîntâlni ca student, prin 1950, înainte de 
arestare, aşa cum mergea pe cheiul Dâmboviţei, cu barba albă şi părul 
său lung, de bătrân monah ortodox; extrem de slab şi de spiritualizat,
 încât aveai impresia mereu că vântul stă să-l doboare dintr-o clipă 
în alta. Un Sfânt, fără doar şi poate, şi un creştin curajos, care 
cuteza să spună serios, fără a se gândi nicio clipă că face doar un 
banal joc de cuvinte: "Am devenit catolic, pentru a fi un bun ortodox".
 
Monseniorul
 venea des la biserica din coasta Tribunalului. Îi plăcea mult Domniţa
 Bălaşa, admirându-i sfiala, lipsa de ostentaţie, micile concesii 
ecleziologice şi amestecul aparte de ornamente gotice cu erminia 
bizantină, în faţa unui iconostas plin de icoane şi motive florale 
româneşti. Se simţea bine şi împăcat sufleteşte în această biserică, de
 parcă Domniţa Bălaşa i-ar fi şoptit pe scurt şi cu alte cuvinte chiar 
istoria încercărilor ce aveau să-l aştepte nu peste mult timp: 
arestarea, prigoana şi despărţirea de lucrurile lui cele mai dragi: 
crucea, reverenda şi Biblia cea sfântă. Ca şi viaţa lui de ascet şi 
misionar creştin, biserica Bălaşa a avut numeroase piedici şi poticneli,
 fiind dărâmată şi refăcută de mai multe ori - fie din pricina marelui 
cutremur de la 1838, fie prin
 putrezirea
 patului de stejar de la
 fundaţia clădirii. Ca şi întâmplările din viaţa Monseniorului, 
biserica s-a năruit de mai multe ori, la fiecare nouă refacere 
întâmplându-se mereu ceva important şi plin de durere - o epidemie de
 holeră, o inundaţie catastrofală. Nici măcar Domniţa nu s-a bucurat 
deplin de ridicarea bisericii, aşa cum o ştim cu toţii astăzi. Asemenea 
legendei meşterului Manole, s-a prăpădit înainte de închiderea şi 
zugrăvirea cupolei, grăbindu-se spre lumi mai bune şi lăsând 
continuarea lucrării, Saftei Brâncoveanu şi urmaşilor care vor fi 
iubit ca ea în egală măsură: liniştea şi frumosul. | "Întristarea" - monumentul funerar al Domniţei Bălaşa, operă a sculptorului Ion Georgescu, realizată în 1884 | 
Ca
 într-o oglindire tainică şi ciudată, destinul Bălaşei îl va fi premers 
pe cel al Monseniorului - prin renunţarea la avere şi, mai ales, prin 
mila fără măsură arătată celor bolnavi, săraci şi singuri. Amândoi au 
avut vocaţia apostolatului şi a sacrificiului de sine. Amândoi au 
plecat din această viaţă, acceptând durerile şi nedreptatea în felul 
lor demn şi creştineşte, ca nişte martiri. Constantin Bălăceanu Stolnici
 priveşte cu anume regret icoana Sfinţilor Brâncoveni din faţa 
altarului şi oftează, ştiind prea bine că suferinţa martirică a 
domnitorului s-a împlinit şi prin marile femei Brâncovene, Bălaşa şi 
Marica - două Sfinte, obligate să retrăiască mereu oroarea morţii celor 
dragi, fără să
 poată părăsi
 vreo clipă temniţa propriilor însingurări şi gânduri apăsătoare. Va 
veni cu siguranţă o vreme când femeile Brâncovene vor fi puse la loc de
 cinste. Loc de aducere aminte şi de închinare, cum se cuvine cu 
toate femeile mironosiţe - singurele care nu l-au părăsit pe Hristos 
ridicat pe Cruce. Singurele care i-au udat sfintele picioare cu 
lacrimile lor. Din scaunul lui de epitrop testamentar, bătrânul 
descendent al familiei Brâncoveanu caută să nu piardă niciun moment 
important al Liturghiei. Când şi când, îşi face adânc şi ceremonios 
semnul crucii, ridică privirea spre marea frescă a Maicii Domnului 
din cupola altarului şi surâde plin de încredere. Nimic nu rămâne fără
 plată. Există o dreptate, care, după un timp sau altul, vine în chip 
negreşit şi răsplăteşte pe cel răbdător, cu bună credinţă. Dacă
 Monseniorul Ghika e deja propus pentru beatificare, de noul
 Papă, Domniţa Bălaşa, dimpreună cu mama ei, îşi va găsi cândva loc în
 icoana familiei Sfinţilor Brâncoveni, cu toate onorurile şi 
canonizarea datorate celor martirizaţi prin îndelunga lor suferinţă. 
La 90 de ani, Constantin Bălăceanu Stolnici priveşte senin viitorul,
 amintindu-şi de cuvintele Nunţiului Apostolic, episcopul Périsset, 
care spunea că singura nădejde de reînviere spirituală a Apusului a mai
 rămas doar ortodoxia. Repetă cuvintele memorabile ale episcopului, 
tot mai convins că, indiferent cât de greu va fi şi oricât de multe 
crize economice vor veni peste noi, ortodoxia va birui până la urmă, 
iar biserica Bălaşa, cu întreaga lui lucrare de epitrop, nu se va 
pierde niciodată.
 | Acad. Constantin Bălăceanu Stolnici, epitropul testamentar al bisericii | 
Aşa
 cum stă, înconjurată de blocuri cenuşii, biserica Bălaşa e apărată din
 toată părţile. Pe soclul dăltuit de marele Karl Storck, Domniţa stă şi 
veghează, întregind în felul ei tăcut, paza. E suficient să o priveşti,
 ca să-ţi dai seama că nimic nu o va schimba din hotărârea ei. În 
minuţia şi adaosul lor estet, detaliile îi arată stirpea nobilă şi 
aleasă - de la paftaua ce-i închide ferm şi elegant mijlocul, până la 
buclele ce se revarsă domol de sub işlicul de sobol împodobit cu 
diamante şi panaş de pene fine. Discrete şi puse parcă anume să nu fie 
văzute de prima dată, stau rânduite jur împrejurul gâtului şiragurile 
de mărgăritare şi, peste ele, o cruce mare, apăsătoare, grea. Este 
crucea suferinţei, ce nu o va părăsi nicio
 clipă. O cruce
 cosmică,
 plenară şi, întru final, aducătoare de linişte, de sfântă şi 
binecuvântată odihnă. Crucea Biruinţei şi a Învierii lui Hristos, pe 
lângă care, uneori, mulţi oameni trec fără să I se închine. Din spate, 
Domniţa îi priveşte tăcut şi mustrător. Îi priveşte ca orice urmaş 
direct al Brâncovenilor - om puternic şi neclintit, ce va fi biruit, 
deopotrivă, şi teama în faţa morţii, şi slăbiciunea de a nu avea 
dreptul să fie slab niciodată. 
Domniţa Bălaşa (n. 1693 - d. 1752) A
 şasea fiică a domnitorului Constantin Brâncoveanu şi a doamnei 
Marica. A fost căsătorită cu Manolache Lambrino Rangabe, un grec din
 Constantinopol. În martie 1714, în timp ce familia era arestată la 
Bucureşti, Domniţa se afla împreună cu soţul ei la Constantinopol, 
pentru a o peţi pe fiica lui Antioh Cantemir pentru fratele său, Radu. 
De sărbătoarea Paştilor, după slujba pe care o ascultase la 
Patriarhia Ecumenică, a fost arestată şi închisă în închisoarea 
femeilor Ceauş Emini de la Edicul, unde a fost bătută pentru a 
mărturisi unde se găsesc averile familiei. Tot acolo vor fi închise 
mama şi
 cumnata ei, Anica, împreună cu
 fiul acesteia, de doar câteva luni, iar soţul, în închisoarea 
debitorilor sultanului. După ce, la 15 august, tatăl şi fraţii ei au 
fost decapitaţi, Domniţa Bălaşa, împreună cu doamna Marica şi cumnata 
ei, au fost declarate roabe şi internate în seraiul Sultanului. Pentru 
că nu s-a reuşit să se afle unde sunt ascunse averile, cele trei femei 
au fost închise la Bostangi Başa, unde au stat timp de şapte luni. Au 
reuşit să scape, după ce au fost răscumpărate cu o mare sumă de bani,
 luaţi cu o dobândă de 30% de la negustorii greci, dar marele vizir, 
la cererea noului domn al Ţării Româneşti, Ştefan Cantacuzino, a 
hotărât surghiunirea lor pe ţărmul Mării Negre, în Caucaz. În urma 
zdrobitoarei înfrângeri suferite de otomani în faţa trupelor imperiale 
ruse, la Petrovaradin, în 5 august 1716, femeile din familia Brâncoveanu
 au fost eliberate, permiţându-li-se întoarcerea în
 ţară, unde Doamna Marica a construit biserica "Sfântul Nicolae 
dintr-o zi", iar Domniţa Bălaşa a ridicat un lăcaş în memoria rudelor 
ucise la Constantinopol. În 1750, zideşte alături de prima ctitorie, 
folosită apoi ca paraclis, un al doilea lăcaş, în stilul tradiţional al 
bisericilor muntene, suficient de mare şi de încăpător pentru mulţi 
credincioşi, cu hramul Înălţarea Domnului. În jurul bisericii va 
înfiinţa o şcoală şi un azil de bătrâni căruia, neavând copii, îi va 
lăsa toată averea sa, cu toate actele de danie şi un cumplit blestem de 
întărire. |  | 
| Statuia Domniţei Bălaşa, realizată de Karl Storck | 


 
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu